Jakiś czas temu trochę przypadkiem i zupełnie niezobowiązująco zostałam zaproszona do oznaczania swoich zdjęć na profilu instagramowym hashtagiem "lubię w pasach".
Organizatorzy akcji zobaczyli na moim profilu sporo samochodowych selfie. Wszystkie "w pasach".
I uświadomiłam sobie, jak często przypadkowo wysyłamy różne komunikaty i kształtujemy zachowania społeczne.
Dla mnie zapinanie pasów jest tak naturalne, jak mycie zębów.
Nie ważne gdzie jestem: czy jadę autostradą, czy wiejską drogą. Warto mieć zakorzenione pewne zasady. Swoją o zapinaniu pasów wyniosłam zdecydowanie z domu: mój tata jest świetnym kierowcą, dynamicznym, ale zawsze uczył nas przestrzegania pewnych reguł i zasad.
Dlatego ja dziś też zupełnie niezobowiązująco zapraszam Was do wrzucania swoich zdjęć z auta i tagowania ich na Instagramie #lubiewpasach
Zapraszam Was przy okazji do polubienia naszego profilu na Instagramie:
http://instagram.com/fashionablecompl/
O tym jak ważna jest jazda w pasach znajdziecie także na stronie:
http://v000384.home.net.pl/kampanie/pasybezpieczenstwa.htm
"Pasy bezpieczeństwa mają istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadków drogowych. Mogą przyczynić się do uratowania zdrowia i życia wielu osób. Niestety nie wszyscy pamiętają o ich zapinaniu. Warto jednak przypomnieć kilka podstawowych zasad związanych ze stosowaniem pasów bezpieczeństwa.
- Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz. ze stałą przeszkodą np. drzewem, słupem czy stojącą ciężarówką, jest niemal zawsze śmiertelne dla osób znajdujących się w samochodzie. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa. Zdarzenie trwa ułamki sekundy, a śmierć przychodzi
z prędkością pocisku.
- Stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%.
- Przy zderzeniu czołowym, nawet przy prędkości nie uznawanej za niebezpieczną, rzędu 64 km/h, może dochodzić do przeciążeń do 30 g (przyspieszenie 30 razy większe niż przyspieszenie ziemskie). Wtedy mężczyzna o wadze - 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub/i innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony (84 kg x 300m/s2 = 25 200 N)
- Zapięte pasy, wiążąc kierowcę z autem, umożliwiają lepsze wyczucie pojazdu
i zwiększenie precyzji kierowania.
- Poduszka powietrzna zabezpiecza całe ciało i głowę przed urazami tylko w przypadku stosowania pasów bezpieczeństwa:
- pas powinien przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia i łatwo się zerwać);
- pas powinien być napięty (jeśli pas nie jest napięty, można uderzyć w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała);
- górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach(w razie gdyby pas zsunął się poniżej linii żeber, mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce);
- dolny pas powinien opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha, podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne).
Właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję.
- Zapięte pasy w momencie wypadku drogowego to najczęściej jedyna szansa na przeżycie. Z przeprowadzonych na świecie badań wynika, że 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogłaby żyć, gdyby w chwili zdarzenia miały zapięte pasy!
Ona: Ja #lubiewpasach, a Wy?
On: Ja też lubię paski i lubię w pasach:)